{"id":3549,"date":"2020-01-14T19:28:50","date_gmt":"2020-01-14T19:28:50","guid":{"rendered":"https:\/\/erdeivandortabor.hu\/?p=3549"},"modified":"2021-11-28T19:29:41","modified_gmt":"2021-11-28T19:29:41","slug":"a-termeszetben-ertjuk-meg-hogy-kik-vagyunk-interju-grecso-krisztian-iroval","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.erdeivandor.hu\/2020\/01\/14\/a-termeszetben-ertjuk-meg-hogy-kik-vagyunk-interju-grecso-krisztian-iroval\/","title":{"rendered":"\u201eA term\u00e9szetben \u00e9rtj\u00fck meg, hogy kik vagyunk\u201d- Interj\u00fa Grecs\u00f3 Kriszti\u00e1n \u00edr\u00f3val"},"content":{"rendered":"

A Bakonyt nemcsak gy\u00f6ny\u00f6r\u0171 t\u00e1jnak, hanem a lelki \u00e9s szellemi felt\u00f6lt\u0151d\u00e9sre is alkalmas helynek tartja Grecs\u00f3 Kriszti\u00e1n. Az \u00edr\u00f3 kor\u00e1bban maga is sokat t\u00e1boroztatott gyermekeket, ez\u00e9rt k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen nagy \u00f6r\u00f6m volt sz\u00e1m\u00e1ra, hogy a szombathelyi Zr\u00ednyi Ilona \u00c1ltal\u00e1nos Iskola erdei v\u00e1ndorait a K\u0151ris\u2011hegyi Vajda P\u00e9ter kil\u00e1t\u00f3t\u00f3l a Odvask\u0151i-barlangig k\u00eds\u00e9rhette. \u00a0<\/strong><\/p>\n

Erdei V\u00e1ndor<\/strong><\/em>: Bakonyb\u00e9lt\u0151l nem messze, a K\u0151ris-hegyen vagyunk, hamarosan meg\u00e9rkeznek az erdei v\u00e1ndort\u00e1boroz\u00f3k. Eml\u00edtetted, hogy a Bakonyb\u00e9l a sz\u00edved cs\u00fccske, gyakran j\u00e1rsz ide?<\/strong><\/p>\n

Grecs\u00f3 Kriszti\u00e1n<\/strong><\/em>:<\/strong>\u00a0Igen, \u00e9s mindig nagyon sz\u00edvesen j\u00f6v\u00f6k az\u00f3ta, hogy el\u0151sz\u00f6r itt j\u00e1rtam, \u00e9s felolvas\u00f3estet tartottam a bakonyb\u00e9li benc\u00e9s monostorban. Valahogy a Bakony \u00e9s Bakonyb\u00e9l lett nekem az, ahol a lelkis\u00e9g \u00e9s ahogyan a term\u00e9szethez viszonyulhat az ember, ennyire \u00f6ssze\u00e9r. Ennek a t\u00e1jnak van egy k\u00fcl\u00f6n\u00f6s var\u00e1zsa: arra h\u00edv, hogy akarj elemi r\u00e9sze lenni, ne zavard meg, ne haszn\u00e1ld ki, hanem valamit adj is neki vissza.<\/p>\n

EV:<\/strong><\/em>\u00a0A term\u00e9szet \u00e9s a t\u00far\u00e1z\u00e1s vajon a gyermekeknek is adhat annyit, mint az \u00fatkeres\u0151, a mindennapok val\u00f3s\u00e1g\u00e1b\u00f3l kiszakadni akar\u00f3 feln\u0151ttek sz\u00e1m\u00e1ra?<\/strong><\/p>\n

GK:<\/strong><\/em>\u00a0Am\u00edg B\u00e9k\u00e9scsab\u00e1n voltam k\u00f6nyvt\u00e1ros, gyakran csatlakoztam egy ott rendszeresen k\u00e9kt\u00far\u00e1z\u00f3 \u00e1ltal\u00e1nos iskol\u00e1s csoporthoz. T\u0151l\u00fck tudom, micsoda lelki, szellemi \u00e9s edzetts\u00e9gbeli pluszt ad egy gyermeknek, ha maga m\u00f6g\u00f6tt tudhatja az Orsz\u00e1gos K\u00e9k T\u00fara teljes \u00fatvonal\u00e1t, mire gimn\u00e1ziumba ker\u00fcl. Az Erdei V\u00e1ndort\u00e1borok szerintem ehhez hasonl\u00f3 jelent\u0151s\u00e9ggel b\u00edrnak. Fontos, hogy ezek a t\u00e1boroz\u00f3 gyerekek kiny\u00edljanak, \u00e9s megl\u00e1ss\u00e1k, hogy mi minden veszi \u0151ket k\u00f6r\u00fcl. \u0150k ugyanakkor k\u00f6t\u0151d\u00e9seikben \u00e9s szoci\u00e1lis \u00e9rz\u00e9kenys\u00e9g\u00fckben is eg\u00e9szen m\u00e1s oldalukat mutathatj\u00e1k itt meg. \u00c9n sokat t\u00e1boroztattam gyerekeket: egy rossz tanul\u00f3r\u00f3l kider\u00fclhet, hogy hihetetlen\u00fcl kreat\u00edv \u00e9s val\u00f3j\u00e1ban egy k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi ember, \u00e9s ha egy perif\u00e9ri\u00e1ra szorult di\u00e1k ebben az erdei k\u00f6rnyezetben megmutathatja mag\u00e1t, akkor k\u00e9s\u0151bb a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gben, az oszt\u00e1lyban bet\u00f6lt\u00f6tt szerepe is megv\u00e1ltozhat.<\/p>\n

EV:<\/strong><\/em>\u00a0Az Erdei V\u00e1ndort\u00e1boroz\u00f3kat k\u00eds\u00e9r\u0151 pedag\u00f3gusoknak is az a tapasztalatuk, hogy ezek a t\u00e1borok nagyon j\u00f3 hat\u00e1ssal vannak a gyerekekre, \u00e9s sokszor eg\u00e9szen m\u00e1s oldalukr\u00f3l ismerik meg \u0151ket, mint az iskol\u00e1ban.<\/strong><\/p>\n

GK:\u00a0<\/strong><\/em>R\u00e1ad\u00e1sul mindez arra is visszahat, aki t\u00e1boroztat. T\u00e9ged is nevel, te is szembe tudsz n\u00e9zni az el\u0151\u00edt\u00e9leteiddel, \u00e9s persze hihetetlen\u00fcl sok er\u0151t \u00e9s szeretetet kapsz vissza a gyerekekt\u0151l. Ez a gener\u00e1ci\u00f3 semmivel nem jobb vagy rosszabb, mint a kor\u00e1bbiak. A gyerekeknek eleve \u0151r\u00fcletes mozg\u00e1si energi\u00e1juk van, ezen t\u00fal pedig pontosan ugyan\u00fagy r\u00e1 tudnak csod\u00e1lkozni a szabads\u00e1gra \u00e9s a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi \u00e9lm\u00e9nyekre, mint mi kor\u00e1bban. \u00c9rdekes m\u00f3don az a gyerek, akit az iskol\u00e1ban szinte semmire nem lehet r\u00e1venni, itt k\u00f6nnyebben kiny\u00edlik. Ebben a k\u00f6rnyezetben sokkal hamarabb szabadulnak fel azok az energi\u00e1k, amelyeket ha az oktat\u00e1sban is haszn\u00e1ln\u00e1nk, tal\u00e1n sokkal kevesebb fegyelmez\u00e9si neh\u00e9zs\u00e9g ad\u00f3dna.<\/p>\n

EV:<\/strong><\/em>\u00a0Teh\u00e1t egyfajta szeml\u00e9letform\u00e1l\u00f3 eszk\u00f6z lehet az Erdei V\u00e1ndort\u00e1bor?<\/strong><\/p>\n

GK:<\/strong><\/em>\u00a0Mindenk\u00e9ppen. Ezeknek a kiskamasz gyerekeknek van egy \u0151r\u00fcletes motorjuk: az ego. Sz\u00e1mukra a vil\u00e1g eddig homog\u00e9nnek, le\u00edrhat\u00f3nak, megismerhet\u0151nek t\u0171nt, amiben meg tudt\u00e1k tal\u00e1lni \u00f6nmagukat is \u2013 mostanra azonban beb\u00e1boz\u00f3dnak, \u00e9s ebben a b\u00e1bban az ego forr, dolgozik. Meg akarj\u00e1k mutatni magukat, \u00e9s ki akarj\u00e1k tal\u00e1lni, hogy kicsod\u00e1k \u0151k val\u00f3j\u00e1ban, ennek pedig az Erdei V\u00e1ndort\u00e1bor t\u00f6k\u00e9letes terepe lehet. Ezekben a t\u00e1borokban sokr\u00e9t\u0171en \u00e9r \u00f6ssze a nevel\u00e9snek, az oktat\u00e1snak, az emberr\u00e9 v\u00e1l\u00e1snak az az \u00f3kori g\u00f6r\u00f6g, plat\u00f3ni ide\u00e1ja, hogy kij\u00f6v\u00fcnk ide, mi\u00e9nk a term\u00e9szet, \u00e9s akkor itt, az erd\u0151 k\u00f6zep\u00e9n, a f\u00e1k k\u00f6zt tal\u00e1n k\u00f6nnyebben meg\u00e9rtj\u00fck azt is, hogy kik vagyunk.<\/p>\n

Grecs\u00f3 Kriszti\u00e1nnal az Erdei V\u00e1ndort\u00e1borok bakonyi \u00fatvonal\u00e1n k\u00e9sz\u00fclt kisfilm:<\/strong><\/p>\n